Eddig nem nagyon ragadtattam magam edzéseimtől nagyon elrugaszkodó bejegyzés írására, most azonban mégis megteszem. Életem legtöbb kilométerét alighanem a Péter-halmi erdőben futottam le és most ezt az erdőt egy 2x2 sávos gyorsforgalmi úttal kívánják kettévágni a közepén, akárcsak a másik két dél-pesti erdőt, a "Kőhíd"-at és az "Indián-domb"-ot.
Nem tudom mit érek el vele, de az alábbi hozzászólást elküldtem a XVIII. kerület által üzemeltetett Külső Keleti Körút (KKK) weboldal fórumába.
Itt lakik Budapesten 2 millió ember egymás nyakán. Budán még csak-csak megoldható, hogy az ember "éljen is" és szabadidejében a természetben tartózkodjon, de a pesti oldalon ez már nehézkes.Dél-Pesten mindössze 2 nagyobb zöldterület van, elvileg mindkettő parkerdő. Az egyik a Halmi-erdő, a másik a Keresztúri-erdő, mely a repülőtér és a Kerepesi temető között terül el. A Külső Keleti Körút ezt a két zöldterületet szelné keresztül, méghozzá mindkettőt a közepén. Nem a széléből csípne le, hanem pont a közepén kettévágva elszigetelné a részeit. Se gyalog, se biciklivel nem lehetne egy nyugodt délutánt eltölteni ezekben az erdőkben, mert az amúgy sem óriási erdőkben az ember pár száz méter után egy áthatolhatatlan útba botlana és ezen aligha segítene egy jelzőlámpa, vagy felüljáró.
Az erdő szélén utcák vannak, házakkal és autóforgalommal. Mikor beljebb ér az ember, most még talál egy kis nyugalmat. Ha ez az út megépülne akkor hasonló helyzetben aligha halkulnának el az erdő széli zajok. Beljebb érve máris az orrunk előtt lenne a Külső Keleti Körút és annak dübörgő forgalma. Kamionokkal, szmoggal és hangzavarral...A most tervezett út biztos javítana valamit a közlekedésen, de vajon az-e életünk célja, hogy közlekedjünk? Nyilván nem.
Ellenben aki kertvárosba költözik az valószínűleg szeretne valamit élvezni is a kertvárosi jellegből. Ha az lenne a legfőbb célja, hogy 3 perc alatt bent legyen a munkahelyén akkor alighanem nem itt lakna.
Az úthálózat fejlesztésének millió módja van, ám egybefüggő, nagyobb területű városi parkerdő kialakítására még nem volt példa sehol a világon. Ha ezeket az erdőket kettévágják, akkor a pesti zöldterületek végérvényesen kárt szenvednek és soha többé nem lesz a városnak ezen a részén egy nyugodt zöld folt, ahová el lehet menekülni a város zaja elől.Az út erdőket kettészelő nyomvonala melletti döntésben mint mindig, most is a pénz volt a legfőbb szempont. Fákat kivágni olcsó, nem csökken az út melletti telkek ára és a lakosság is jobban védi a saját házát, mint a közös erdőt.Hosszú távon azonban úgy gondolom ez a legrosszabb és egyben legdrágább lehetőség. Azt amit most az erdők kettévágásával elveszíthetünk nem lehet pótolni.
A tervezett útvonal térképe:
Arra kérek mindenkit, - aki valamennyire is egyetért azzal, hogy az erdők megóvása fontosabb egy újabb út megépülésénél - , hogy véleményének adjon hangot. Akár itt is, de méginkább a KKK fórumában!
Utolsó kommentek